Własny biznes – czyli otwieramy Call Center

Cloud-Contact-Center_640x360

Coraz więcej Polaków decyduje się na podjęcie odważnej decyzji, wywracającej życie do góry nogami. Porzucenie dotychczasowej i często stałej pracy na rzecz założenia własnej firmy niesie ze sobą spore ryzyko. Najważniejsze jest określenie branży, w którą chcemy zainwestować i poświęcić jej całą uwagę. Wyboru można dokonywać na podstawie własnych umiejętności i doświadczeń lub bieżącej sytuacji rynkowej i prognoz na następne lata. Niewątpliwie potencjał tkwi w usługach skupionych wokół Call Center.

Call Center kiedyś i dziś

Na światowym rynku Call Center znane jest od kilku dekad. W Polsce zadebiutowało w połowie lat 90. XX wieku. To właśnie wtedy pojawiły się pierwsze firmy. Niektóre utrzymały się osiągając bardzo stabilną pozycję, inne odniosły ogromny sukces, pozyskując wielu uznanych klientów i zdobywając prestiżowe nagrody, a pozostałym nie udało się przetrwać.

W 20-letnim okresie funkcjonowania w naszym kraju, branża ta przeżyła dwa szczytowe momenty popularności. W połowie ubiegłej dekady wiele koncernów i firm zaczęło zauważać potencjał tkwiący w Call Center. Okazało się, że jest to świetny sposób na pozyskanie klienteli oraz zadbanie o współpracujących już partnerów. Około 5 lat później coraz większe znaczenie zaczął odgrywać Internet. Poza telefonią podjęto bardzo udane próby komunikowania się drogą elektroniczną.

Obecnie systemy te są łączone, a także wzbogacane o nowe funkcjonalności, jak np. przeprowadzanie badań rynkowych, udzielanie telekonsultingu bądź pełnej obsługi technicznej. W Polsce działa ponad 100 firm Call Center zatrudniających ponad 150 tysięcy pracowników 15 tys. pracowników. W porównaniu do ubiegłych lat, branża w tej chwili przeżywa lekką stagnację. Nieco obniżyła się skala wzrostu zatrudnianych osób i zawieranych transakcji, jednak rynek ten jest bardzo szeroki, dlatego nadal można się przebić, o ile wyróżnimy się ciekawym, innowacyjnym pomysłem.

Co jest potrzebne do założenia takiej firmy?

Jeżeli dopełnimy wszystkich niezbędnych formalności i zarejestrujemy naszą firmę, możemy rozpocząć przygotowania do stworzenia biura.

Na początek może być to wynajmowane pomieszczenie, które pozwoli na utworzenie kilku bądź kilkunastu oddzielnych stanowisk. Największe wydatki zostaną poniesione na sprzęt, czyli aparaty telefoniczne i komputery. Mogą być używane, jednak ich stan musi pozwalać na sprawne i bezproblemowe działanie. Call Center opiera się na podłączeniu wszystkich komputerów do jednego wspólnego systemu. W związku z tym należy zadbać o odpowiednie łącze oraz instalację dedykowanego oprogramowania, które umożliwi monitorowanie pracy konsultantów, statystyki ich działania oraz nagrywanie przeprowadzanych rozmów, najlepiej za pomocą telefonii VoIP, która jest znacznie tańsza w utrzymaniu niż standardowe połączenia według stawek operatorów.

Call Center nie może istnieć bez zgranego zespołu. Na początek może być to kilku konsultantów telefonicznych oraz team leader. Najlepszym pomysłem będzie zatrudnienie 2-3 osób o bogatszym doświadczeniu w tym biznesie, najlepiej popartym referencjami oraz tej samej liczby pracowników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w branży. Dysproporcja ta pozwoli na unormowanie kosztów związanych z wypłacaniem wynagrodzeń, a także lepszą współpracę między zatrudnionymi, opartą na integracji i wzajemnej pomocy.

Przeczytaj także: czynniki, na które nie masz wpływu – ale które mogą wpłynąć na Twój biznes

Z jakimi kosztami musimy się liczyć?

Każdy zaczyna z innego pułapu, dlatego trudne jest ustalenie jednej kwoty. Na sam początek powinno być to minimum kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Wydatki należy podzielić na stałe i jednorazowe. Do tych pierwszych trzeba zakwalifikować podatek, opłaty za wynajem, zużycie prądu, łącze oraz przede wszystkim wynagrodzenia, nie tylko dla konsultantów, ale również księgowego czy informatyka.

Spora część budżetu będzie musiała zostać przeznaczona na jednorazowe wydatki, tj. zakup mebli, sprzętu komputerowego, telefonów podłączonych do centralki czy oprogramowania. W ostatnim przypadku można wspomagać się jego darmowymi wersjami, jednak jest to rozwiązanie chwilowe, na sam początek działalności. Wraz z realizacją kolejnych projektów i zwiększaniem liczby zatrudnionych okaże się, że konieczne będzie wykupienie płatnej licencji.

Być może już na samym starcie uda nam się pozyskać środki finansowe w ramach dotacji unijnej na otwarcie własnej działalności gospodarczej. Pozwoli to na znacznie większe pole manewru w pierwszych miesiącach istnienia naszej firmy.

Zobacz więcej możliwości jakie może dać Ci usługa call center na stronie http://qcc.pl/call-center/

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące produktów medycznych, chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

4 komentarzy

  1. janusze biznesu pisze:

    Polsce działa ponad 100 firm Call Center zatrudniających ponad 150 tysięcy pracowników.???? panie zastanow sie, co piszesz??? dane z kosmosu, wychodzi, ze kazda firma zatrudnia 1000 pracownkow…bullshit. dziennikarzyna, cos gdzies kiedys uslyszal i napisal…

  2. Stanisław Mackiewicz pisze:

    Faktycznie. Sprawdziłem źródło. Dodało się o jedno zero za dużo. Polski rynek Call Center to ok. 15 tys. osób. Przepraszam za wprowadzenie w błąd.

  3. Dariusz Nowy pisze:

    Jak sądzicie, czy biznes flow jest możliwy do osiągnięcia w przypadku niewielkiej działalności, gdzie wszystko wykonuje się samodzielnie. Czytałem, że taki stan daje sporą wolność i poczucie wewnętrznego spokoju, gdy biznes kręci się sam. Wydaje mi się jednak, że aby uzyskać taki poziom zadowolenia z firmy i zarobków, trzeba najpierw przez wiele lat pracować po kilkanaście godzin na dobę na swoją dobrą markę i stałych klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>