Pacjenci są siłą napędową Twojej praktyki medycznej, a duża część usprawnienia procesu pozyskiwania pacjentów polega na dotarciu do odpowiedniej grupy odbiorców. Wiele rodzinnych gabinetów lekarskich popełnia błąd zbyt szeroko zakrojonego marketingu i po prostu nie możesz być wszystkim dla wszystkich.
Termin „medycyna rodzinna” jest w pewnym sensie wszechogarniający, a zwłaszcza w podstawowej opiece zdrowotnej, ma tendencję do oznaczania każdego, od noworodka po pradziadka. To świetnie, jeśli traktujesz wszystkich członków rodziny, ale to nie znaczy, że powinieneś sprzedawać swoje usługi w ten sposób.
Czym jest marketing niszowy?
Skuteczne docieranie do określonych grup wymaga strategicznego planu marketingowego niszowego, który dociera do różnych kategorii pacjentów. Twoi pacjenci to jednostki, a każdy z nich znajduje się na innym etapie cyklu „kupowania” opieki zdrowotnej. Niektórzy mogą szukać profilaktycznej opieki zdrowotnej, podczas gdy inni potrzebują pomocy w radzeniu sobie z chorobami przewlekłymi. Inna grupa może poczekać z konsultacją z lekarzem, aż poważnie zachoruje, zwłaszcza jeśli nie ma ubezpieczenia zdrowotnego – ale chce wiedzieć, która Przychodnia Lekarska Ostrołęka jest godna zaufania. Skuteczne ukierunkowanie na każdą grupę oznacza komunikowanie się z każdą grupą z osobna, przy użyciu:
• języka, do którego mogą się odnosić,
• kanałów, do których mają dostęp,
• usług, z którymi się identyfikują.
Nisze są bardzo potężne, a Twoja nisza nie musi być taka sama jak kogokolwiek innego. Zapomnij o stereotypowych ćwiczeniach segmentacji rynku, które każą ci wybierać grupy na podstawie danych demograficznych, poziomów dochodów itp. To nie to samo w marketingu medycznym.
Zadaj sobie następujące pytania, aby zidentyfikować swoje nisze:
Co mnie pasjonuje? Pasja wygrywa za każdym razem, a w dziedzinie takiej jak opieka zdrowotna ma duże znaczenie dla pacjentów! Wybierz schorzenia, w których Twoim zdaniem masz wyjątkowe spostrzeżenia i możesz wnieść prawdziwy wkład, i skup się na ich leczeniu.
Kogo chcę leczyć? Wszyscy jesteśmy ludźmi i tylko dlatego, że studiowałeś, aby zostać lekarzem, nie oznacza, że nie możesz być selektywny w stosunku do swoich pacjentów. Może masz szczególną empatię do młodych matek, w przeciwieństwie do zestresowanych ludzi biznesu? Nie ma w tym nic złego, ale są duże szanse, że będziesz miał więcej do zaoferowania grupie, z którą jesteś bliżej związany.
Kto jest moim idealnym pacjentem? Po posortowaniu dwóch pierwszych stwórz wizualizację swojego idealnego pacjenta. Przeprowadzenie ankiety wśród obecnych pacjentów może zwykle dać ci dobry wgląd w to, kim obecnie są twoje główne społeczności i profile.
Opracuj swoje strategie
Aby opracować niszowe strategie marketingowe dla pacjentów, musisz dowiedzieć się, co jest ważne dla każdej z docelowych odbiorców i zapewnić to. Na przykład rodzice małych dzieci prawdopodobnie dobrze odnoszą się do takich tematów, jak podstawowa opieka zdrowotna, pediatria, szczepienia i choroby powszechne wśród dzieci.