Lokalnie, krajowo, międzynarodowo, globalnie – analiza rynku ma sens na każdym szczeblu

office-3295556_1280

Choć definicja analizy rynku sama w sobie jest prosta, istnieje niezliczona ilość różnych rodzajów analiz. Jest tak dlatego, że różnią się one ze względu na branżę, skalę, rodzaj firmy, cel, ale także obszar geograficzny/polityczny (rynek), jakiego dotyczą. W dzisiejszym tekście zastanowimy się, czym różnią się analizy w zależności od wielkości rynku.

Nim przejdziemy do konkretnych rodzajów analiz rynku, sprawdźmy najpierw, co je wszystkie łączy.

Uniwersalne cele analizy rynku

Bez względu na to, czy analiza dotyczy rynku lokalnego, czy globalnego, czy obejmuje obszar jednego miasta, czy może całego kontynentu, jej celem zawsze będzie jak najlepsze zrozumienie sytuacji rynkowej z punktu widzenia wyzwań/celów przedsiębiorstwa. Służyć temu będą różnorakie zdobyte przez badaczy dane wtórne i pierwotne (jakościowe i ilościowe). Gdy już je zdobędą, dokonują ich analizy, by oszacować np. prawdopodobieństwo sukcesu danego produktu wśród konkretnych odbiorców, opłacalność dokonania konkretnego ruchu biznesowego etc.

Wbrew temu, co może się wydawać, obszar geograficzny/polityczny, który obejmuje analiza, ma jednak ogromne znaczenie w sposobie podejście do analizy. Przyjrzyjmy się tym rodzajom teraz nieco bliżej.

Analizy lokalne

Tego typu analizy rynku dotyczą obszarów (rynków) mniejszych niż jedno państwo (np. jedno miasto, województwo, czy obszar geograficzny w obrębie państwa). Danych zastanych w tym przypadku często szuka się w lokalnych instytucjach publicznych. Bezwzględnie istnieje znacznie mniej gotowych opracowań zawierających szczegółowe dane. Sporo informacji trzeba więc przygotować od podstaw – analizując dane pokrewne i wykonując badania terenowe. Oznacza to, że analizy lokalne, choć dotyczą niewielkiego obszaru, często należą do najtrudniejszych i najbardziej kosztownych.

Wbrew pozorom, wcale nie oznacza to jednak, że są mniej opłacalne. W wielu branżach (np. branży budowlanej), analizy lokalne to przedmiot potencjalnie ogromnych inwestycji. Wykonanie analizy lokalnej należy zlecić doświadczonych analitykom.

Analizy krajowe

Wykonywane na poziomie kraje. Warto poszukiwać informacji na ten temat w ogólnokrajowych instytucjach publicznych zajmujących się zbieraniem danych (w Polsce jest to zwłaszcza GUS). Istnieje bardzo duża ilość dostępnych danych w różnych źródłach, także internetowych. Istnieją serwisy takie jak Statista, które udostępniają badania pełne danych na szczeblu krajowym.

Nie oznacza to jednak, że takie analizy są zawsze łatwe. Mogą np. dotyczyć produktów/usług na tyle innowacyjnych, że trudno znaleźć dla nich odpowiedni punkt odniesienia. Doświadczony analityk znajdzie jednak sposób na znalezienie perspektywy, która pozwoli na wyciągnięcie konstruktywnych wniosków.

Analizy międzynarodowe

Dotyczą obszaru większego niż jedno państwo (kilka państw, kontynent, więcej niż jeden kontynent etc.). W takim przypadku utrudnione lub wręcz niemożliwe jest przeprowadzenie terenowych badań, które dostarczą wartościowych danych/wniosków. Istnieje za to mnóstwo źródeł danych wtórnych (takich jak choćby World Bank Open Data).

Analizy globalne

Dotyczą całego globalnego rynku i są dziś przeprowadzane coraz częściej, gdyż coraz więcej firm oferuje swoje usługi zdalnie (np. w formie aplikacji w modelu SaaS), bez ograniczenia dostępu pod względem geograficznym. Poza tym, metodologia jest podobna jak w przypadku analiz międzynarodowych.

Korzystaj z profesjonalnych analiz rynku

Bez względu na rodzaj analizy, najlepszym pomysłem jest skorzystaniem z usług profesjonalnych badaczy rynku, którzy posiadają akademickie i praktyczne doświadczenie w różnego rodzaju analizach. Takich coraz częściej znajdziesz także w Polsce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>