W okresie letnich upałów wszelkie działania w przestrzeni biurowej potrafią być bardzo utrudnione, chyba że zadba się o odpowiednią wentylację oraz znajdzie się skuteczne klimatyzatory. Dostępnych na rynku rozwiązań jest wiele. Na które z nich warto postawić, by mieć pewność, że warunki w miejscu pracy będą korzystne?
Jeśli chcecie dowiedzieć się, jak wybrać odpowiednie klimatyzatory do biura, zapraszamy do dalszej lektury.
Dlaczego odpowiednia temperatura w miejscu pracy jest ważna?
Choć przepisy BHP nie precyzują, jak wysoka temperatura w biurze jest dopuszczalna, to w wytycznych można znaleźć kilka wskazówek dotyczących temperatury w miejscu pracy. Przede wszystkim rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej jasno stwierdza, że nie powinna ona przekraczać 30 stopni Celsjusza w biurach, a 28 stopni w miejscach wytężonej pracy fizycznej. Dodatkowo przepisy nakazują przedsiębiorcy zapewnienie pracownikom napojów, jeżeli temperatura w przestrzeni wykonywania obowiązków służbowych przekracza 25 stopni.
Utrzymanie odpowiedniej temperatury i wentylacji we wnętrzach biurowych jest niezmiernie ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz komfort pracowników. Złe warunki termiczne (w tym zbyt wysoka temperatura) potrafią bowiem stanowić bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia, potęgując dolegliwości związane z układem krążenia i sercem.
Dodatkowo nieodpowiednia temperatura zmniejsza koncentrację i wpływa negatywnie na wydajność pracowników, którzy działają wolniej, z mniejszym zaangażowaniem, na czym traci całe przedsiębiorstwo.
Odpowiednia klimatyzacja do biura – co wybrać?
Jak zatem zapewnić właściwe warunki? W okresie zimowym należy wykorzystywać odpowiednią instalację grzewczą, o której można przeczytać na stronie dommajster.pl. W sezonie letnim natomiast warto zainwestować w klimatyzatory lub klimatyzery.
Jak wybrać najlepsze produkty? Podstawowym parametrem urządzeń tego typu jest oczywiście wydajność. Wiele osób zetknęło się z sytuacją, gdy urządzenia do chłodzenia wnętrz nie były w stanie utrzymać optymalnej temperatury, a równocześnie wykorzystywały olbrzymie ilości energii.
Aby mieć pewność, że system klimatyzatorów jest odpowiednio dopasowany, trzeba wziąć pod uwagę wiele elementów, jak choćby: wielkość, kształt i ilość pomieszczeń, nasłonecznienie wnętrz, liczba pracowników i sprzętów działających w biurze, a także miejsce zamontowania klimatyzatorów.
Na moc klimatyzatora wpływa również metraż przestrzeni biurowej. Szacuje się, że przeciętnie dla wnętrz o powierzchni do 30 metrów kwadratowych powinno się używać klimatyzatora o mocy 2,5 kW. W biurach do 60 metrów kwadratowych należy zamontować urządzenia o mocy 5 kW. W przestrzeniach powyżej 90 metrów kwadratowych muszą się natomiast znaleźć modele o mocy 10 kW.
Jakie klimatyzatory warto wybrać? Najczęściej stawia się na praktyczne urządzenia ścienne z elementami instalacji wyprowadzonymi na zewnątrz. Oprócz nich w biurach, w których takie sprzęty stosuje się okazjonalnie, można wybrać modele przenośne.
A może klimatyzery?
Innym rozwiązaniem do skutecznego ochładzania przestrzeni biurowych są klimatyzery, których szeroki wybór oferuje firma Econovli.pl.
Czym się różnią od klimatyzatorów? Są to niewielkie urządzenia, w których nie występują czynniki chłodzące, a przyjemne obniżenie temperatury uzyskuje się dzięki wkładom wodnym, przez które przechodzi rozgrzane powietrze. Po wychłodzeniu jest ono następnie wydmuchiwane na zewnątrz przy pomocy wentylatora.
Choć takie urządzenia nie pozwalają na precyzyjne regulowanie temperatury, to klimatyzery sprawdzają się w mniejszych biurach jako niezmiernie tanie i wygodne sposoby na obniżenie temperatury i poprawę warunków dla pracowników.
Rozwiązania chłodzące do biura
Urządzenia chłodzące obok ogrzewania to jedne ze szczególnie istotnych elementów wyposażenia biur. Od nich zależy bowiem komfort i bezpieczeństwo pracowników, a w wielu przypadkach również efektywność pracy. Warto zatem postawić na rozwiązania skuteczne, które pomogą utrzymać we wnętrzach optymalne warunki przy każdej pogodzie.