Na pytanie „Jaka jest najbardziej konkurencyjna branża SEO?” Marketerzy w sieci wyszukiwania udzielają wielu interesujących odpowiedzi. Od klasycznego „PPC” (farmaceutyki, kasyna i… er, treści dla dorosłych), przez podróże i ubezpieczenia, po obszary ogólnego zainteresowania, takie jak muzyka i przepisy kulinarne, każdy ma własne zdanie na temat tego, co tworzy przestrzeń konkurencyjną.
To powinno skłonić każdą osobę zainteresowaną tematem, jaki jest pozycjonowanie stron internetowych do zastanowienia się – co sprawia, że przestrzeń SEO jest konkurencyjna? Co powoduje, że niektóre branże są bardziej konkurencyjne niż inne? Spójrzmy na listę czynników, które razem tworzą konkurencyjność.
Dożywotnia wartość
Jednym z czynników prowadzących do konkurencyjności jest wartość potencjalnego klienta opartea na wyszukiwaniu. Podczas gdy w niektórych miejscach leady mogą być warte tylko 5-10 zł (na przykład myjnie samochodowe), inne przestrzenie mogą mieć ogromne wartości w przeliczeniu na złotówki – jest to jedno ze źródeł konkurencyjności w sektorach finansowym i prawnym. Te wartości są zwykle silnie skorelowane z kosztami PPC.
Najpopularniejsze kategorie to ubezpieczenia, pożyczki, kredyty hipoteczne i prawnicy. Wszystkie te obszary mają niezwykle wysoką wartość w całym okresie użytkowania.
Obecność silnych marek
Dlaczego zaawansowane oprogramowanie dla przedsiębiorstw – takie jak systemy ERP – nie zajmuje wyższego miejsca w konkurencyjności? Ta sprzedaż może być warta setki tysięcy, jeśli nie miliony? Tutaj warto zadać sobie sprawę, że niektóre towary po prostu nie są kupowane poprzez wyszukiwanie w wyszukiwarkach, ale są kupowane pod marką. Jeśli szukasz oprogramowania ERP, prawdopodobnie wybierzesz Baselinker lub ErpBox. Podobnie, jeśli szukasz usług doradztwa w zakresie zarządzania, pójdziesz z dużą firmą, niezależnie od tego, kto zajmuje pierwsze miejsce.
Oprócz tego, że niektóre towary są kupowane głównie w oparciu o reputację marki, duże, dobrze znane marki nie muszą zajmować pierwszego miejsca w rankingu, aby uzyskać większość kliknięć z SERP. Badacze firmy Microsoft odkryli, że stronniczość domeny (skłonność do klikania w stronę dobrze znanych domen i marek) może przesuwać liczbę kliknięć użytkowników o około 25% czasu. Ta stronniczość domeny jest dodatkiem do uwzględniania przez wyszukiwarkę sygnałów marki jako czynników rankingowych.
Obszary z tymi silnymi markami są zazwyczaj nieatrakcyjne dla inwestycji w SEO – nawet jeśli uda Ci się przyciągnąć kliknięcia, niekoniecznie zwiększysz przychody. To faktycznie sprawia, że obszary bez silnych marek są bardziej konkurencyjne.
Niskie zróżnicowanie produktów
W przypadku silnych marek obszary o niskim zróżnicowaniu produktów są zwykle bardziej konkurencyjne. Na przykład produkty finansowe, takie jak kredyty hipoteczne i ubezpieczenia, mają zwykle niewielkie zróżnicowanie produktowe. Z kolei produkty technologiczne i oprogramowanie charakteryzują się znacznie wyższym stopniem zróżnicowania produktów, co powoduje różną dynamikę zakupów.