Pomieszczenia higieniczno-sanitarne w zakładach pracy na celowniku

Restroom_135384

Każdy przedsiębiorca organizujący swój lokal pod działalność gospodarczą powinien rozmieścić pomieszczenia w zgodzie z ich przeznaczeniem oraz zasadami BHP. Szczególnie ważne jest właściwe i bezpieczne przygotowanie sanitariatów i pomieszczeń socjalnych, bowiem to te pomieszczenia są bardzo często podległe kontrolom.

Od czego zacząć?

W pierwszej kolejności przedsiębiorca powinien zaplanować pomieszczenia sanitarne biorąc pod uwagę ilość pracowników, technologie wykorzystywane w pracy, jej rodzaj, a także warunki, w jakiej sama praca jest wykonywana. Uwagę zwraca się również na dostęp pracowników do pitnej wody i jej odległości od stanowisk pracy- woda nie może być dalej niż 75 metrów. Przedsiębiorca powinien również zwrócić uwagę na temperaturę w pomieszczeniach, w których przebywają pracownicy. Jeśli jej wysokość przekracza 30 stopni Celsjusza, to konieczne jest zamontowanie klimatyzacji.

Dokładne wytyczne dla pomieszczeń higieniczno- sanitarnych

Wspomniane pomieszczenia powinny znajdować się w tym samym pomieszczeniu, w którym wykonywana jest praca, a same pomieszczenie również powinny być ogrzewane. Lokalizacja pomieszczeń higieniczno- sanitarnych nie może dopuszczać kontaktu pracowników z pomieszczeniami, w których znajdują się substancje trujące i materiały zakaźne, jeśli pracownicy nie pracują z tymi substancjami. Wspomniane pomieszczenia powinny być wentylowane, oświetlane i ogrzewane w zgodzie z przepisami budowlanymi i polskimi normami.

Pracodawca ma obowiązek utrzymania wszystkich urządzeń w pomieszczeniu higieniczno-sanitarnym w stanie, który nie zagraża bezpieczeństwu pracowników korzystających z tych właśnie pomieszczeń. Wnętrze pomieszczeń higieniczno-sanitarnych powinno być wykonane w sposób ułatwiający utrzymanie go w czystości. Części pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, takie jak szatnie, natryski czy łazienki powinny być wydzielone na część dla kobiet i dla mężczyzn.

Jest to obowiązek pracodawców zatrudniających powyżej 20 pracowników na jednej zmianie. Ponadto pracownik zatrudniający do 20 pracowników powinien zainstalować ubikacje, umywalki, szafki do przechowywania odzieży oraz warunki do higienicznego spożywania posiłków. Każdy z pracowników powinien mieć miejsce do przechowywania odzieży w szatni. Pracownicy pracujący w pomieszczeniach biurowych powinni mieć miejsce do przechowywania swoich rzeczy w pomieszczeniach w miejscu pracy. Przedsiębiorca zatrudniający pracowników niepełnosprawnych powinien dostosować warunki higieniczno-sanitarne indywidualnie do ich potrzeb.

Małe podsumowanie

Wydaje się, że przedsiębiorca organizujący miejsce pracy dla swoich pracowników winien jest przestrzegać długiej listy przepisów związanych z bezpieczeństwem i właściwym urządzeniem pomieszczeń higieniczno- sanitarnych w miejscu pracy. Wbrew powszechnemu mniemaniu przepisy związane z właściwym umeblowaniem pomieszczeń socjalnych nie są skomplikowane i wszystkie przedsiębiorstwa działające zgodnie z prawem posiadają właściwie zagospodarowane pomieszczenia pracownicze.

Zobacz jak może wyglądać łazienka z pomysłem w Twojej firmie.

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące produktów medycznych, chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>