Rozmowa kwalifikacyjna bywa decydującym momentem na zawodowej ścieżce kandydata.
W związku z tym, odpowiednie zaprezentowanie swojej osoby to priorytet. Przygotowanie pracowników do przyszłych rozmów rekrutacyjnych jest jednym z często wykorzystywanych elementów outplacementu.
Outplacement: umiejętna autoprezentacja
W czasie rozmowy kwalifikacyjnej bardzo duże znaczenie mogą mieć nawet najmniejsze szczegóły. Istotna jest umiejętność mówienia o swoich mocnych stronach i zaletach, które mogą okazać się pomocne na danym stanowisku. W związku z tym, po pierwsze: trzeba umieć znaleźć w sobie podobne predyspozycje, a po drugie: przekonująco o nich opowiedzieć rekruterowi. Kłopoty z odpowiednim przedstawieniem własnej osoby, brak pewności siebie lub wręcz przeciwnie, nadmierna ekspresyjność – to wszystko może sprawić, że w czasie rozmowy kandydat nie wypadanie przekonująco, dlatego przygotowanie do tego etapu rekrutacji w ramach rozwiązania, jakim jest outplacement ma duże znaczenie.
Outplacement: wsparcie psychiczne
Innym powodem, dla którego profesjonalne przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych może okazać się dużym wsparciem są pytania, na które kandydaci często nie umieją odpowiedzieć. Wiele osób ma trudności chociażby z określeniem oczekiwanego wynagrodzenia. W związku z tym, wsparcie profesjonalistów, którzy podpowiedzą, jak dobrze wypaść w czasie dialogu z rekruterem jest nieocenione nie tylko w wymiarze praktycznym, poprzez podanie konkretnych wskazówek, ale również w sferze psychicznej – lepiej przygotowany kandydat ma szansę poczuć się pewniej, co może przełożyć się na to, jak zaprezentuje się w oczach prowadzących rozmowę.
Reasumując: pomoc profesjonalistów w przygotowaniu pracowników do rozmowy kwalifikacyjnej jest często jednym z fundamentalnych narzędzi outplacementu, zarówno indywidualnego, jak i grupowego. Dlaczego? Dzięki niej, wchodząc kolejny raz na rynek pracy, potencjalny kandydat może poczuć się pewniej. Naturalnie, warto pamiętać, że sam outplacement jest nierozerwalnie związany nie tylko z korzyściami dla pracowników, ale również jest w stanie pozytywnie oddziaływać chociażby na ich opinię o byłym pracodawcy, a tym samym generalnie na jego wizerunek.