Niewiele zobowiązań biznesowych jest tak stresujących jak lunch z ważnymi klientami. W co się ubrać? Gdzie iść? Co mogę zamówić? Co się stanie, jeśli się poplamię w trakcie? Na szczęście nasi specjaliści wiedzą jak to zorganizować. Wyróżnij się z tłumu i zrób solidne pierwsze wrażenie dzięki tym kilku poradom gdy w grę wchodzi lunch biznesowy!
1. Rozważ swoje maniery
Nikt nie chce robić interesów z kimś kto nie potrafi jeść. Zapamiętaj podstawy:
-
Podglądnij menu online, z wyprzedzeniem, dzięki czemu będziesz wiedział z wyprzedzeniem, co zamówić (w ten sposób klient nie będzie zmuszony czekać, gdy będziesz pytał kelnera, czy danie jest bezglutenowe i ekologiczne).
-
Jeśli twój klient ma poważne alergie pokarmowe, lub jest na przykład kieruje się zasadami wegańskimi, również unikaj zamawiania potraw dla siebie zawierających ofensywny składnik – chyba że twój klient nalega, żebyś nie robił dla niego wyjątku.
-
Pozwól swojemu klientowi wziąć pierwszy kęs,
-
Nie mów z otwartymi ustami (absolutnie!).
-
Nie pij piwa, chyba że to samo robi twój klient (zawsze możesz wrócić później).
-
Słuchaj więcej niż mów (nie bądź wieszczem dialogowym).
-
Bądź uprzejmy dla personelu (bycie nieuprzejmym wobec kelnerów to świetny sposób na niezamknięcie swojej transakcji).
-
Dokończ posiłek, gdy klient skończy jeść (i nie zamawiaj deseru lub napoju – chyba że twój klient to zrobi).
-
Uważaj na umieszczanie napojów, aby uniknąć przypadkowych wycieków (szczególnie, jeśli ważne dokumenty będą dzielić przestrzeń stołu z jedzeniem i napojami).
Wiele można osiągnąć, obserwując klienta – małpa zobaczyć, małpa może zrobić.
2. Płacenie rachunku
Najlepiej, aby dotrzeć do restauracji z wyprzedzeniem, abyś mógł zorganizować opłacenie posiłków dla Ciebie i swojego klienta przed jego przyjazdem. Jest to zdecydowanie najłagodniejszy i najkompletniejszy sposób na pokonanie, a także uniknięcie kłopotliwej debaty między tobą a twoim klientem, a restauracje Zakopane w pełni to rozumieją. Pod koniec posiłku, gdy klient zapyta o rachunek, możesz po prostu powiedzieć „już wszystko załatwione”. Dzięki temu możesz zakończyć spotkanie z klientem – i wezwać do działania w odniesieniu do kolejnych kroków, bardziej dla Ciebie istotnych zamiast zajmowania się rachunkiem.
W przeciwnym razie oferowanie pokrycia rachunku jest pięknym gestem. A jeśli zaprosiłeś swojego klienta, naprawdę powinieneś to zrobić. Grzeczne odrzucenie ich prośby o zapłatę za ciebie jest jeszcze piękniejsze. Biorąc to pod uwagę, jeśli nalegają, zgódź się. Przysięgamy, że nie ma tam jakiejś pasywno-agresywnej gry siłowej, a hej, zaproszenie na rewanż oznacza kolejną szansę na zbudowanie trwałego związku. Jest tylko kilka rzeczy bardziej niezręcznych niż oglądanie dorosłych, którzy kłócą się o rachunek.
3. Postaw na menu, które jest zróżnicowane
Upewnij się, że mądrze wybrałeś miejsce – nie ma sposobu na to, aby dowiedzieć się, czy twój klient jest weganinem, wegetarianinem, zajadaczem bezglutenowym, o niskiej zawartości węglowodanów, koszernym.. lista jest długa. Najlepiej więc postawić na menu, które jest różnorodne.