Koszt analizy/badania rynku zależy od wielu czynników. W dzisiejszym tekście, przyglądamy się najważniejszym, abyś mógł wstępnie oszacować swoją przyszłą analizę jeszcze przed rozmową z potencjalnym wykonawcą. Przyjrzymy się czynnikom związanym z samą analizą, jak i wykonawcą. Przybliżymy też tło historyczne.
Jeśli rozważasz skorzystanie z usług badacza rynku, pewnie zastanawiasz się nad potencjalnym kosztem takiego posunięcia. W dzisiejszym tekście przybliżymy najważniejsze czynniki na to wpływające. Na początek nieco historii.
Tło historyczne
Był taki czas, gdy badania i analizy rynku były niemal wyłącznie domeną dużych firm (które mogły sobie pozwolić na zatrudnienie stosunkowo nielicznych analityków) oraz uczelni. Dziś, dzięki komercjalizacji branży badań rynku oraz lepszemu dostępowi do różnorakich danych (m.in. dzięki rozwoju internetu), dostęp do badaczy rynku jest znacznie łatwiejsze. Samymi badaniami zajmuje się coraz więcej osób, co ma wpływ na spadek cen analiz oraz zainteresowanie tematem przedstawicieli małych i średnich firm.
Wiemy więc, że dziś ceny analiz spadają, a ich dostępność na rynku rośnie. A co wpływa na cenę pojedynczej analizy?
Cel biznesowy analizy
Bardzo ważnym elementem wpływającym na koszt jest cel analizy. Do najpopularniejszych należą wchodzenie z nowym produktem na rynek, wchodzenie na nowy rynek, duediligence, pozyskiwanie inwestora, rozwijanie sprzedaży, czy analiza konkurencji.
Zakres analizy
Wybór celu analizy ma wpływ na jej zakres, czyli ilość odrębnych opracowań oraz ilość danych (zarówno wtórnych i pierwotnych), które należy zebrać. To wszystko oczywiście przekłada się na ilość wysiłku, jaki należy włożyć w analizę. Jeśli dana analiza wymaga wytworzenia nowych danych (bo np. potrzebne informacje nie są dostępne w dostępnych opracowaniach), to także przysporzy analitykom dodatkowej pracy.
Grupy docelowe
Wpływ na koszt analizy mogę mieć także grupy docelowe, od których i na temat których należy pozyskać dane. Dostęp do niektórych grup docelowych może być znacznie trudniejszy niż do innych. Przykładem “trudnej” grupy mogą być np. menedżerowie wyższego szczebla albo inne grupy, z których członkami niełatwo się skontaktować.
Model biznesowy wykonawcy
Wreszcie, na koszt analizy rynku wpływ ma także model biznesowy, w jakim działa wykonawca analizy. Dziś coraz więcej wykonawców działa w modelu na wyłączność, co oznacza, że zamówiona analiza trafia po wykonaniu wyłącznie do rąk zleceniodawcy. Wykonawca zobowiązuje się, że nigdy nie sprzeda dostępu do analizy innym stronom. To oczywiście wiąże się ze wzrostem kosztu analizy, ale dla firmy oznacza, że uzyskana wiedza (o potencjalnie ogromnym znaczeniu biznesowym) pozostanie na stałe na jej wyłączność.
Jeśli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej na temat kosztów analizy, zapraszamy do zapoznania się z szerszym opracowaniem na ten temat.