Rejestracja BDO – jak sprawnie przejść przez cały proces?

 rejestracja-bdo

Co się kryje pod skrótem BDO? Jak się zarejestrować? Czy obowiązek rejestracji dotyczy Twojej działalności? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym artykule.

BDO – co to jest?

BDO to Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami. Do zapisów zobowiązanych jest wiele firm. Rejestracja będzie dotyczyła zarówno firmy, które wytwarzają odpady inne niż komunalne np. warsztaty samochodowe, placówki medyczne, firmy produkcyjne, jak i również firmy sprowadzające do kraju pojazdy, czy sprzęt elektryczny i elektroniczny. Obowiązek ten będzie dotyczył sklepów internetowych, restauracji wydających posiłki na wynos, oraz pozostałych firmy wysyłających swoje produkty do klientów.

Rejestracja BDO – od czego zacząć?

Aby uzyskać wpis do rejestru BDO, należy zalogować się na stronie bdo.mos.gov.pl. Można to zrobić za pomocą e-dowodu lub profilu zaufanego. Kiedy już się zalogujemy, natychmiast zostaniemy przeniesieni do systemu, gdzie po lewej stronie będzie widoczna zakładka WNIOSKI. Jeśli w nią klikniemy, na górze kolejnej strony powinien ukazać się przycisk +NOWY WNIOSEK. To właśnie tutaj można utworzyć wniosek rejestracyjny. W nim pierwszym krokiem jest wypełnienie danych w celu identyfikacji, a następnie należy wypełnić tabele związane z Twoją działalnością.

Kiedy już złożysz wniosek, urząd ma 30 dni, aby wpisać firmę do rejestru BDO i nadać jej indywidualny numer. Po uzyskaniu numeru możesz już swobodnie poruszać się w systemie: składać sprawozdania, prowadzić ewidencję czy wystawiać karty przekazania odpadu.

Kogo dotyczy wymóg rejestracji BDO?

No to pytanie łatwiej odpowiedzieć, wymieniając, kogo taka rejestracja nie dotyczy. Rejestracja BDO nie dotyczy między innymi:

  • osób fizycznych i jednostek organizacyjnych niebędących przedsiębiorcami, wykorzystujących odpady na potrzeby własne
  • wytwórców odpadów komunalnych, pojazdów wycofanych z eksploatacji, odpadów wytwarzanych przez rolników mających gospodarstwo rolne o powierzchni użytków rolnych poniżej 75 ha
  • podmiotów zwolnionych z zezwolenia na zbieranie odpadów, tj. prowadzących zbieranie odpadów opakowaniowych i odpadów w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych

Warto pamiętać, że wymóg rejestru dotyczy także małych przedsiębiorstw związanych z popularnymi działalnościami jak warsztaty mechaniczne, salony kosmetyczne, restauracje i firmy cateringowe, firmy budowlane itp. Jeśli nie jesteś pewien, czy rejestracja BDO dotyczy właśnie Ciebie, warto zwrócić się o profesjonalną pomoc.

Rejestracja BDO – ważne terminy

Należy pamiętać, że sprawozdanie za odpady, które zostały wytworzone w poprzednim roku, należy złożyć do 15 marca każdego roku. Wykonuje się to elektronicznie, więc nie trzeba narażać się na stres i długie oczekiwanie w kolejce. Jeśli tego nie zrobimy, będziemy podlegać karze grzywny od 20 do 5000 zł.

A co jeśli sprawozdanie złożymy po terminie?

W przypadku niezłożenia wniosku w terminie należy zrobić to jak najszybciej, w momencie, w którym zdaliśmy sobie z tego sprawę. Dobrze jest, jeśli uda nam się to zrobić przed otrzymaniem wezwania. Taki dokument może świadczyć, że zostanie na nas nałożona kara za nieterminowe złożenie sprawozdania. W momencie, w którym złożymy wniosek jak najwcześniej, możemy tego uniknąć.

Problemem mogą okazać się również różnego rodzaju błędy formalne. Co dzieje się z takim sprawozdaniem? Jest ono zwracane przez urząd, podmiot natomiast musi dokonać korekty. Dobrze jest wiedzieć, że taka korekta możliwa jest na każdym etapie składania sprawozdania. Jeżeli przedsiębiorca sam nie jest pewien jak dokonać poprawy dokumentu, ważne, aby skorzystał z pomocy specjalisty, który zajmuje się kompleksową obsługą BDO. Przepisy dotyczące rejestracji BDO mogą zmieniać się z roku na rok, warto więc mieć o nich wiedzę i cyklicznie je sprawdzać. Warto również pamiętać o tym, że im wcześniej złożymy wniosek, tym mniej stresu będzie nas to kosztować. Bliżej ostatecznego terminu serwery mogą być przeciążone.

Profesjonalna pomoc w rejestracji BDO

Firma BIONES zajmuje się kompleksową obsługą BDO dla swoich klientów. Dzięki takiej pomocy rejestracja BDO będzie wykonana poprawnie, a Ty nie będziesz musiał obawiać się o żadne kary pieniężne, za to zyskasz wiele spokoju.

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące produktów medycznych, chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>