Przed wyjazdem zazwyczaj planujesz i sprawdzasz wiele szczegółów. Ale czy dokładnie sprawdzasz swoje prawa jako pasażera?
Jeśli korzystasz z usług linii lotniczych, masz prawo, jak każdy konsument, do szeregu praw. Oto podstawowe prawa pasażerów podróżujących w obrębie Unii Europejskiej (pamiętaj, że przewoźnicy lotniczy mają prawny obowiązek informowania o twoich prawach):
- prawo do pełnej, uczciwej i prawdziwej informacji;
- prawo do informacji na temat kluczowych przepisów;
- prawo do informacji o całkowitej cenie;
- prawo do odstąpienia od umowy w przypadku wzrostu ceny;
- prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lub dużego opóźnienia lotu i odmowy przyjęcia na pokład;
- prawo do zwrotu kosztów biletu plus ewentualnie bezpłatny transport powrotny w przypadku odwołania lub dużego opóźnienia lotu i odmowy przyjęcia na pokład;
- prawo do zmiany planu podróży;
- prawo do opieki;
- prawa osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej;
- prawo do odszkodowania i zaliczki na szkodę osobistą;
- prawo do odszkodowania za uszkodzenie bagażu.
Pasażer linii lotniczych podróżujący do / z dowolnego kraju Unii Europejskiej / EOG / Szwajcarii jest chroniony rozporządzeniem WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. Ustanawiającym wspólne zasady dotyczące odszkodowań i pomocy pasażerom w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia.
Rozporządzenie stosuje się do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego UE lub na terytorium Szwajcarii;
Długie opóźnienie lotu
Pasażer ma prawo otrzymać opiekę od linii lotniczej (rozmowa telefoniczna, miejsce na odpoczynek, wyżywienie, zakwaterowanie, transport do miejsca zakwaterowania), jeśli opóźnienie wynosi: 2 godziny lub więcej godzin dla lotów do 1500 kilometrów, 3 godziny lub więcej w przypadku lotów w Unii Europejskiej o długości ponad 1500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 km, 4 godziny lub więcej w przypadku lotów poza Unią Europejską o długości ponad 3500 km.
Jeżeli opóźnienie jest większe niż pięć godzin, pasażer, który zdecyduje się nie kontynuować podróży, ma również prawo do zwrotu biletu i podróży powrotnej do miejsca wyjazdu.
Jeśli Twój lot jest opóźniony o co najmniej trzy godziny, pasażerowie mają prawo do takiego samego odszkodowania, jakie przysługuje w przypadku odwołanego lotu, chyba że linia lotnicza może udowodnić, że opóźnienie zostało spowodowane przez nadzwyczajne okoliczności. Ponadto linie lotnicze mogą ponosić odpowiedzialność za szkody wynikające z opóźnień.
Zakazano wejścia na pokład?
Po odmowie przyjęcia pasażerów na pokład lotniskowiec musi przede wszystkim znaleźć osoby, które zgodzą się zrezygnować z rezerwacji w zamian za pewne korzyści. Ponadto przewoźnik musi również zaoferować wolontariuszom możliwość wyboru między pełnym zwrotem kosztów a wyborem innego lotu. Może to obejmować opóźniony lot odszkodowanie w wysokości od 125 do 600 euro, w zależności od długości lotu i opóźnień, które wystąpiły przed wyborem innego lotu.