Onboarding. Jak wprowadzić nowego pracownika?

06_800x533Skuteczny onboarding, czyli jak sprawnie wprowadzić nowego pracownika do firmy?

Tradycyjna rekrutacja rozumiana jako umieszczenie oferty pracy, odbycie rozmowy kwalifikacyjnej oraz analiza CV i listu motywacyjnego często okazuje się nieskuteczna. Taki stan rzeczy ma miejsce szczególnie w przypadku branż kreatywnych oraz wymagających pracy twórczej (między innymi marketing, konsulting czy rachunkowość zarządcza).

Proces rekrutacji w nowoczesnych przedsiębiorstwach znacznie wykracza poza te etapy. Aby można było ogłosić sukces w tym zakresie, konieczne jest także zorganizowanie procesu onboardingu nowych członków w zespole. Jak to osiągnąć?

Czym właściwie jest onboarding w dwudziestym pierwszym wieku?

Pojęcie oraz ideę „onboardingu” powinien znać każdy, kto jest związany zawodowo z szeroko pojętym rynkiem pracy, rekrutacją pracowników do firmy oraz dbaniem o ich rozwój osobisty. Termin ten musi znać również pracodawca – w przeciwnym razie w prowadzonym przez niego przedsiębiorstwa mogą stale być wakaty. To zaś w większości przypadków prowadzi do ograniczenia możliwości produkcyjnych w firmie.

Profesjonalny onboarding polega na zaadaptowaniu nowego pracownika w miejscu pracy. Celem takiego działania jest sprawienie, by nowy członek zespołu poznał specyfikę działania danej firmy i miał wrażenie, że w obecnym miejscu pracy rozwinie się jego kariera zawodowa. Ponadto, celem onboardingu jest sprawienie, by nowy pracownik wiedział, że jego miejsce pracy to także rozwój osobisty.

Podczas onboardingu w przedsiębiorstwie nowy pracownik powinien poznać między innymi następujące zagadnienia:

  • misja oraz wizja przedsiębiorstwa,
  • struktura organizacja (np. macierzowa, liniowa prosta, fraktalna czy zadaniowa),
  • styl zarządzania (liberalny, autorytarny),
  • rola innych pracowników w organizacji,
  • sposób obsługi urządzeń biurowych w przedsiębiorstwie,
  • aspekty formalne, w tym w szczególności związane z Kodeksem pracy oraz kwestiami socjalnymi. Rozumie się przez to między innymi sposób przekazywania wniosków urlopowych czy zasady dotyczące rozliczania pracowników z nadgodzin.

Kto odpowiada za onboarding?

Nie ma jednoznacznej, uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. To, kto powinien przeprowadzać onboarding nowego pracownika w firmie, jest uzależnione między innymi od wielkości firmy oraz stylu jej działania. Zasadniczo, zadaniem tym powinien zająć się dział HR (z ang. Human Resources). Warto, by dział Human Resources przygotowywał w tym celu zwięzły, lecz pełen wartościowych informacji przewodnik dla nowych pracowników. To, jaką formę będzie miał poradnik, również jest uzależnione od specyfiki danego przedsiębiorstwa. W zależności od potrzeb może mieć on formę tekstową, ale coraz częściej przygotowuje się materiały wideo. Warto także przygotować krótki test sprawdzający – dzięki temu można sprawdzić poziom wiedzy nowego pracownika.

Ponieważ nowoczesne technologie internetowe odgrywają coraz większą rolę w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, wiele firm decyduje się na skorzystanie z platform szkoleniowych online. Dzięki temu proces onboardingu zostanie w znacznym stopniu zautomatyzowany.

Dzięki onboardingu można odnieść wiele korzyści. Pracownik uzyska cenne wiadomości na temat firmy, które są skondensowane w jednym miejscu, zaś dział Human Resources nie będzie musiał przeprowadzać mini wykładu za każdym razem, gdy do firmy dołączy nowa osoba. Tworzenie tego typu przewodników to rozwiązanie zalecane przede wszystkim w przypadku największych przedsiębiorstw oraz wszędzie tam, gdzie panuje stosunkowo wysoka rotacja pracow

 

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące produktów medycznych, chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>