Każda osoba pracująca w branży logistycznej niejednokrotnie spotyka się z pojęciem „fulfillment”. Co to jest? Jest to usługa całościowa, która oznacza przekazanie firmie zewnętrznej większości czynności, które to są związane z obsługą logistyczną. W zależności od umowy obejmuje ona przechowywanie, kompletacje oraz wysyłkę zamówień. Co więcej, podmiot zewnętrzny często zajmuje się także obsługą zwrotów i reklamacji.
Fulfillment e commerce– co warto o nim wiedzieć?
W ostatnim czasie tego typu usługi są bardzo popularne, a przede wszystkim w handlu internetowym. Zrewolucjonizowały one tę branżę i zdjęły z barków wielu małych przedsiębiorstw konieczność utrzymywania kosztownych działów logistycznych.
Obsługa e-commerce pozwala w znaczny sposób ograniczyć czas potrzebny na obsługę klientów oraz właściwe gospodarowanie zapasami magazynowymi. Co więcej, wpływa ona na redukcję kosztów działalności. Usługa fulfillmentu pomaga:
- w odbieraniu dostaw od dystrybutorów oraz poszczególnych hurtowni
- w prowadzeniu magazynu – firma korzystająca z takiej usługi nie musi posiadać własnego magazynu, gdyż korzysta z powierzchni udostępnianej przez centrum logistyczne
- w szybkim przygotowaniu towarów do wysyłki pod wskazany adres
- w wysyłaniu zamówień do poszczególnych klientów
- we współpracy z kurierami
- w zarządzaniu łańcuchem dostaw
- w obsłudze zwrotów oraz reklamacji
To kompleksowe usługi bardzo często są określane z języka angielskiego: Third-Party -Logistics – czyli 3PL. Korzystając z takiej obsługi, przedsiębiorca nie musi przejmować się logistyką oraz poświęcać jej zbyt dużo czasu. Może on w pełni skupić się na rozwoju swojego biznesu.
Fullfilment dla e-commerce a istotne korzyści
Obecnie z usługi tej korzysta mnóstwo sklepów internetowych. Dzięki niej mogą one w łatwy sposób przejść przez okres wzmożonych zamówień, na przykład w czasie świąt.
Korzystając z tej usługi, każdy przedsiębiorca ma cały czas wszystko pod kontrolą, a klienci zawsze otrzymują towar na czas. Współpraca z zewnętrznym partnerem pozwala planować rozwój firmy oraz stopniowo zwiększać sprzedaż.
Fulfillment dla eCommerce wiąże się również ze znacznym ograniczeniem kosztów. Posiadając własny magazyn, trzeba płacić stałą opłatę, niezależnie od tego, ile przestrzeni jest potrzebne w danej chwili. A korzystając z usługi fulfillmentu można zamienić logistyczne koszty stałe na zmienne. Wówczas to są one ponoszone przez sklep internetowy w zależności od rzeczywistej liczby wysłanych paczek. Pod kątem optymalizacji kosztów logistycznych, jest to bez wątpienia najbardziej korzystne rozwiązanie.
Zewnętrzne usługi logistyczne pozwalają zawsze sklepom internetowym podnieść jakość świadczonych usług oraz zyskać znaczną przewagę konkurencją.