Dwadzieścia lat po rozpoczęciu działalności operator tunelu pod kanałem La Manche, Eurotunel, wreszcie widzi silną i dochodową przyszłość, wspieraną przez rekordowy ruch pasażerski i rozwijającą się działalność towarową.
Prawda jest taka, że bilety na Eurotunel online idą jak świeże bułeczki. Firma, dwukrotnie zmuszona do refinansowania po przekroczeniu kosztów budowy i zbyt optymistycznych prognozach ruchu, stwierdziła, że skorzystała na ożywieniu brytyjskiej gospodarki w ostatnich latach i odnotowała solidne obroty. Prezes Jacques Gounon, który objął ster w 2007 roku, powiedział, że akcjonariusze mogą spodziewać się dalszego wzrostu dywidendy w tym i przyszłym roku, po 25-procentowej podwyżce do 15 centów.
Dobre czasy dla EuroTunelu – co to znaczy dla pasażerów?
Po raz pierwszy w burzliwej historii Eurotunelu można uznać, że sytuacja grupy jest bardzo zadowalająca i mogą być pewni przyszłości. Tunel łączący Francję z Wielką Brytanią prowadzi szybki pociąg Eurostar z Paryża i Brukseli do Londynu, a także pociągi wahadłowe, którym przewożą:
• samochody osobowe,
• autokary,
• ciężarówki.
Połączenie o długości 50,5 km, którego budowa zajęło prawie sześć lat i kosztowało 9 miliardów funtów (14,94 miliarda dolarów), a także życie kilku pracowników, zostało zainaugurowane przez królową Elżbietę i prezydenta Francji Francois Mitterranda 6 maja 1994 roku. Eurotunel został zbudowany bez pieniędzy podatników pod naciskiem byłej brytyjskiej premier Margaret Thatcher, pozostawiając akcjonariuszy – wielu z nich to osoby prywatne, które były zachęcane do inwestowania, oraz banki-obligatariuszy, aby ponieść ciężar jego rozwijających się kłopotów finansowych.
Koszty projektu były prawie dwukrotnie wyższe niż początkowo szacowano. Prognozy dotyczące dochodów okazały się zbyt optymistyczne, zepsuły się wahadłowce, a pożar w tunelu siał spustoszenie w listopadzie 1996 roku. Stos zadłużenia Eurotunelu doprowadził go na skraj bankructwa w 1996 r., a następnie ponownie w 2006 r., Po długiej batalii prawnej banki posiadaczy obligacji umorzyły dług w wysokości miliardów euro. Eurostar przewiózł rekordową liczbę ponad 10 milionów pasażerów, podczas gdy usługi wahadłowe Eurotunnel przewiozły 2,5 miliona samochodów osobowych i 1,4 miliona ciężarówek. Przychody Eurotunnel wzrosły o 12 procent do 1,1 miliarda euro, napędzane 16-procentowym wzrostem przychodów w kolejowej jednostce przewozowej Europorte.
Rosnąca liczba Brytyjczyków – którzy reprezentują dwie trzecie użytkowników tunelu – jeździ swoimi samochodami do promów jadących do Europy kontynentalnej, ale z drugiej strony – we Francji zaufanie konsumentów jest nadal ponure. Eurotunnel stworzy dodatkowe miejsce parkingowe w swoich terminalach i kupi trzy dodatkowe wahadłowce towarowe, aby wchłonąć ruch ciężarówek, który według niego rośnie o 3-4 procent rocznie – co niesie dodatkowe obietnice dla końcowych użytkowników tejże nowoczesnej konstrukcji na miarę XXI wieku.