Czym zajmuje się kadrowa w firmie?

kadrowa

Każda duża firma posiada dział kadr i płac. Do jego obowiązków należy sporządzanie list płac, dokumentacji dotyczącej umów oraz dokonywanie rozliczeń podatkowych i pozyskiwanie pracowników czy motywowanie ich. Dział ten zajmuje się więc wszystkim, co dotyczy pracowników firmy oraz pilnuje, by w przedsiębiorstwie przestrzegane były przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy. Celem działu kadr i płac jest sukces firmy dzięki zaangażowaniu pracowników i zwiększaniu efektywności ich pracy.

Czym zajmuje się specjalista ds. kadr?

Specjalista ds. kadr i płac to osoba zatrudniona dziale kadr, zarządzająca dokumentacją i analizująca kapitał ludzki przedsiębiorstwa. Zakres obowiązków jest szeroki, a podstawowym jest prowadzenie dokumentacji dotyczącej zatrudnionych w firnie osób – każda z nich ma własne akta osobowe, obejmujące umowy, przebyte badania wymagane przez pracodawcę, wnioski o urlop, zwolnienia lekarskie i inne – tłumaczy nam specjalista prowadzący usługi księgowe w Toruń. Specjalista ds. kadr i płac sporządza rozliczenia czasu pracy i kontroluje wypłatę wynagrodzenia – prowadzona jest w tym celu ewidencja zawierająca ilość godzin przepracowanych w danym miesiącu, na podstawie której naliczana jest prawidłowa kwota do wypłaty.

To kadry i płace odpowiedzialne są za terminowe wypłacanie wynagrodzenia. Wszelkie instytucje państwowe, jak ZUS czy Urząd Skarbowy, również współpracują z działami kadr – wszelkiego rodzaju sprawozdania, deklaracje i inne oficjalne pisma dotyczące pracowników, ich rozliczeń podatkowych, zarobków itp. przygotowywane są właśnie przez specjalistów.

Ich kolejnym obowiązkiem jest dbanie o to, by wszystkie działania i dokumenty w obiegu firmy były zgodne z przepisami Kodeksu Pracy – wymagana jest więc bardzo dobra znajomość prawa pracy. Zwolnienia lekarskie i chorobowe, wnioski, prośby o udzielenie urlopu, wypowiedzenia – wszystkie te dokumenty także wędrują do działu kadr i tam są opracowywane.

Pierwszym i podstawowym zadaniem kadr jest więc zarządzanie pełną dokumentacją dotyczącą pracowników przedsiębiorstwa i dbanie, by były one w prawidłowy sposób przygotowywane, przyjmowane i wydawane. Kolejnym zakresem działań, jakiego podejmują się kadry, jest motywowanie zatrudnionych osób i zachęcanie ich do ciągłego rozwoju. Motywowanie może być dokonywane poprzez stosowanie systemu premii lub innych, pozapłacowych środków. Pracownikom umożliwia się także skorzystanie ze szkoleń, kursów i innych form podnoszenia kwalifikacji – zachęca się ich do rozwoju, na czym korzysta firma.

Przygotowywaniem odpowiednich pakietów szkoleń, materiałów do przyswajania wiedzy czy udzielaniem premii i innych nagród motywacyjnych zajmuje się dział kadr i płac. By dobrze przeanalizować pracę zespołu i sporządzić na tej podstawie plan motywacyjny, przeprowadzane są kontrole i system ocen pracowników – wiadomo wówczas również, jakie oczekiwania mają zatrudnieni wobec pracodawcy.

Jak zostać specjalistą ds. kadr i płac?

Kandydat na specjalistę ds. kadr i płac powinien mieć wykształcenie wyższe – nie jest to warunkiem koniecznym lecz większość przedsiębiorstw wymaga na tym stanowisku czegoś więcej niż wykształcenia średniego, z którym może nie być łatwo zdobyć tę posadę. Ukończenie studiów ekonomicznych, z zakresu administracji, rachunkowości czy finansów, da duże szanse na otrzymanie zatrudnienia w tym dziale. W zawodzie pracuje także wielu absolwentów nauk społecznych – socjologii, politologii czy psychologii – ważne, by taka osoba umiejętnie radziła sobie z liczbami.

Innymi warunkami które trzeba spełniać, by pracować jako kadrowy, jest dobra znajomość tematyki prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i BHP. Z tymi zagadnieniami bezpośrednio związana jest praca, trzeba mieć więc szeroką wiedzę na ich temat i swobodnie poruszać się w obrębie tych kwestii. Osoba chcąca pracować w kadrach powinna mieć także na uwadze, że w tym zatrudnieniu najważniejsze jest doświadczenie i dokładność – w dziale kadr nie ma miejsca na bałagan i chaos. Każdy dokument musi być skrupulatnie sprawdzony, a organizacja powinna być na najwyższym poziomie. Posiadanie takich cech charakteru jak staranność, spostrzegawczość i umiejętność perfekcyjnej organizacji sprawi, że praca w dziale kadr będzie łatwiejsza do zdobycia.

1 Komentarz

  1. Marcin pisze:

    Bardzo interesujący opis stanowiska. Dłuuugi czas funkcja kadrowej myliła mi się z funkcją księgowej, nie raz lądowałem nie u tej co trzeba i wszyscy w zakładzie pacy się ze mnie śmiali ;) Swoją drogą, czy spotkał ktoś faceta – kadrowego (znaczy specjalistę ds. kadr?)? Wydaje mi się, że spora część to jednak panie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>