W ostatnim czasie, w naszej rzeczywistości pojawiło się dość dużo nowych słów czy wyrażeń zaczerpniętych z języka angielskiego. Często zdarza się też tak, że ich prawdziwe znaczenie, nie wynika jedynie z dosłownego przetłumaczenia słów z języka angielskiego na nasz język rodzimy. Coraz częściej takie obco brzmiące wyrażenia, związane są też z rynkiem pracy. Wynika to oczywiście z wkraczania na polski rynek zagranicznych firm czy ogólnie z rozszerzeniem się rynku pracy. Jednym z takich nieznanych wcześniej, ale coraz częściej używanym i rozprzestrzeniającym się wyrażeniem jest dress code.
Tylko co to tak naprawdę znaczy ?
Generalnie dress code jest to po prostu, mówiąc najogólniej zbiór reguł, jakimi powinniśmy kierować się przy doborze stroju do pracy. Jednakże jest to bardzo teoretyczna definicja. W niektórych miejscach pracy, dress codem są jedynie wytyczne jak pracownik mniej więcej powinien być ubrany a jak nie powinien. W innych są przygotowane zestawy. Na przykład dla mężczyzn w jeden dzień biała koszula, czerwony krawat i czarne spodnie garniturowe, w drugi powiedzmy czarna koszula i czarny krawat. Tak samo oczywiście jest z kobietami. Powiedzmy raz biała koszula i czarna spódniczka, innym razem biała koszula, ale już eleganckie brązowe spodnie. Takich kombinacji może być rzecz jasna mnóstwo. Najczęściej zależy to po prostu od woli przełożonego.
W pracy gdzie nie jest wymagany elegancki strój można ubrać się w klasyczne jeansy. Warto tutaj wspomnieć o markowych jeansach firm takich jak Levi’s lub Wrangler ponieważ spodnie tych producentów cechuje wysoka wytrzymałość i jakość szycia. Już na pierwszy rzut oka widać jak solidnie wykonane są szycia oraz krój dlatego zakładają te spodnie masz pewność, że będziesz dobrze w nich wyglądać. Szczególnie efektownie może wyglądać dopasowanie spodni oraz koszuli tego samego producenta co dodatkowo będzie świadczyć o tym, że cenimy sobie najlepszą jakość ubrań. Jedynym minusem tej odzieży może być wysoka cena wahająca się miedzy 320 a 399 zł. Jednak po przetestowaniu tych legendarnych jeansów obu marek możemy zapewnić, że o dobrze wydane pieniądze.
Sklepy sieciowe
Trochę inaczej jest też na przykład w firmach mających swoje oddziały w całym kraju. Można się tu odnieść między innymi do dużych sieciowych sklepów odzieżowych czy kosmetycznych, mających swoje siedziby najczęściej w dużych galeriach handlowych. W takich miejscach, zdecydowanie najczęściej dokładnie identyczny strój mają mieć pracownicy wszystkich takich sklepów w całej Polsce. Takie ubrania firma najczęściej daje na własność, ewentualnie każe wykupić je po niewielkiej cenie. Pracownik jest wtedy jedynie zobowiązany do zabierania stroju służbowego do domu i odświeżania go. Bardzo często w takich miejscach elementem szeroko pojętego dress codu, może być tez makijaż (oczywiście w przypadku kobiet) dobór fryzury czy nawet kolor pomalowania paznokci. Wszystko po to, żeby klientowi dana marka kojarzyła się z jedną konkretną stylizacją, niezależnie w jakim miejscu kraju odwiedziłby dany sklep. Innymi słowy żeby odróżniał ją od konkurencji, ponieważ dress code w takich sklepach dość często ulega też zmianom i modyfikacjom.
Strój określony przez pracodawcę
Zdarzają się też oczywiście takie miejsca, najczęściej banki, duże korporacje gdzie pracownik ma określone jak ma mniej więcej wyglądać. Do pracy przychodzi jednak w swoim prywatnym stroju. Jednak w mniej restrykcyjnych firmach, strój ma być po prostu schludny, nie ekstrawagancki, dostosowany do prestiżu firmy i danego stanowiska. Tak jak pisałem wyżej, wszystko zależy od woli przełożonego, bądź w przypadku dużych firm, szefa całej sieci.
Można tez powiedzieć (mimo, że pojęcia dress code wtedy raczej nie znano), że tak samo działa to w służbach mundurowych. Chociażby policjanci, wojskowi czy pracownicy straży pożarnej mają konkretne stroje służbowe, które są zobowiązani nosić podczas pełnienia służby. W tej branży to szczególnie ważne, ponieważ często strój świadczy też o randze policjanta czy żołnierza. Takie obyczaje w służbach mundurowych były już jednak znane znacznie wcześniej niż na polskim rynku pracy, upowszechniło się pojęcie dress code.
Konkretnie to pojęcie i to co się w nim kryje, miało raczej na celu jednolity wygląd wszystkich pracowników firmy, w celu odróżniania się od na przykład konkurencyjnej firmy działającej w tej samej branży.
Znaczenie terminu i założenia
Podsumowując pojęcie dress code zostało wprowadzone stosunkowo niedawno. Jego założenia były jednak (zapewne zupełnie nieświadomie) realizowane już dużo wcześniej. Jednakże głównym założeniem było w zasadzie tylko to, aby pracownicy nie przychodzili do pracy w strojach zupełnie dowolnych. Jednak jak to założenie jest realizowane w konkretnej firmie, zależy już od jej szefostwa. Wszak generalnie jest to pojecie wyjątkowo luźne i pozwalające na sporą swobodę przy jego stosowaniu.
Źródło:
- krolowa-shoppingu.pl – tania odzież damska