E-Deklaracje są systemem, który znacząco ułatwia rozliczenie z fiskusem. Dzięki niemu w kilku krokach złożymy zeznanie podatkowe, a także rozliczymy ulgi. Możemy również przekazać 1,5% podatku na dowolny cel. Co więcej, korzystając z takiej formy rozliczenia, otrzymujemy zwrot podatku w krótszym terminie, niż miałoby to miejsce w przypadku wypełniania deklaracji PIT w urzędzie. Jak działa system e-Deklaracje i czy pomoże złożyć PIT? Podpowiadamy.
Czym są e-Deklaracje?
E-deklaracje są wirtualnym systemem, dzięki któremu możliwe jest przesłanie drogą elektroniczną swojego rozliczenia podatkowego. Został on uruchomiony 1 stycznia 2008 roku i w miarę upływu czasu cieszy się coraz większą popularnością. Za jego pośrednictwem można złożyć takie formularze jak: PIT-16, 16A, 19A, 28, 28S 36, 36L, 37, 38 i 39. Nie jest to jednak jedyna zaleta.
Za jego pośrednictwem można także aktualizować dane osobowe, przesyłać inne dokumenty i sprawdzać informacje na temat stanu swoich rozliczeń. Celem systemu jest uporządkowanie wydatków administracji publicznej związanych z informatyzacją Polski, a także ułatwienie podatnikom rozliczania się z urzędem skarbowym. W celu rozliczenia przez system, należy wejść na stronę i kliknąć przycisk ,,złóż e-deklaracje”.
Kto może złożyć e-Deklaracje?
Z e-Deklaracji może korzystać praktycznie każdy podatnik oraz płatnik składek, a także przedsiębiorstwo w spadku. Do podatników mogących złożyć e-Deklarację zaliczają się wszystkie podmioty, które odprowadzają kilka rodzajów podatków. Zalicza się do nich podatek dochodowy od osób fizycznych oraz prawnych, podatek od towarów i usług, podatek od spadków i darowizn, a także podatek od czynności cywilnoprawnych. Często można spotkać się również z podatkiem od niektórych instytucji finansowych, od gier hazardowych, a także podatkiem tonażowym oraz od wydobycia niektórych kopalin.
Informacje potrzebne do złożenia e-Deklaracji
Aby złożyć e-Deklarację, należy spełnić kilka warunków. Pierwszym z nich jest posiadanie podpisu elektronicznego z ważnym certyfikatem, który jest potwierdzony notarialnie lub poprzez biuro certyfikujące e-podpis. Dodatkowo należy przygotować podstawowe dane, takie jak: numer PESEL, aktualny miejsce zamieszkania oraz kwotę przychodu za poprzedni rok podatkowy.
Trzeba także posiadać wszystkie otrzymane rozliczenia PIT-11 i PIT-8C za rozliczany rok podatkowy, a w przypadku braku tych dokumentów samodzielnie ustaloną wartość przychodu. Do obowiązkowych elementów zalicza się także dysponowanie wszelkimi dokumentami, fakturami i biletami niezbędnymi do uzyskania ulg. Warto także przygotować numer KRS organizacji pożytku publicznego w przypadku chęci przekazania 1,5% podatku.