Marzy ci się firma w Czechach? Koniecznie zapoznaj się z tym artykułem, zanim zaplanujesz spotkanie z przedsiębiorstwem czeskim, z którym zamierzasz podjąć współpracę. Czesi lubią planować spotkania z dużym wyprzedzeniem, a sam przebieg spotkania może być dość trudny – jeśli jednak i ty przygotujesz się do niego odpowiednio na pewno możesz w efekcie liczyć na przyjaźń w interesach ze strony swoich czeskich przyjaciół.
To, że spotkanie biznesowe w Czechach trzeba zaplanować z wyprzedzeniem wynika z faktu, że Czesi nie lubią przybywać na nieprzygotowane spotkanie. Czesi są bardzo zorientowani na szczegóły i wolą przybywać na spotkaniu, czując, że mają wszystkie fakty i liczby do swojej dyspozycji. Jednak tutaj należy też pamiętać, iż piątek po południu zwykle nie jest to dobry czas, aby spróbować zorganizować spotkanie w Czechach – gdyż oddają się wtedy już innym zajęciom.
Bądź punktualny!
Ważne jest, aby przybyć na spotkanie na czas, ponieważ brak punktualności może oznaczać brak profesjonalizmu, a także w efekcie może podważyć powagę twoich intencji. W kraju, w którym wszyscy są pozornie niedowierzający we wczesnych stadiach, byłoby głupie, gdybyś obniżył sobie swoje szanse finansowe za tak prostą sprawę, jaką jest punktualność.
Nie zapomnij o wizytówkach!
Wizytówki są zwykle wymieniane na początku spotkania, chociaż nie ma szczególnego rytuału w, który wiąże się z tą wymianą. Większe znaczenie ma poświęcanie czasu zapoznanie się z tytułami i kwalifikacjami członków spotkania, dlatego warto zadbać o to, aby informacje te zostały wydrukowane na wizytówce firmy bardzo wyraźnie.
Czesi mają tendencję do niepokazywania emocji podczas spotkania biznesowego, co w połączeniu z ograniczonym językiem ciała i wyrazem twarzy może sprawić, że będzie trudno odczytać ich prawdziwe myśli i intencje. Nie wolno jednak interpretować braku emocji lub fizycznej opinii jako oznaka braku zainteresowania. Na początku spotkania często odbywa się krótka, nieco bardziej prywatna rozmowa, ale jest to pogawędka bardzo ograniczona w zakresie i długości.
Trzeba tutaj też dopowiedzieć, że zajmie to trochę czasu, zanim Czesi zaczną współpracować skutecznie z Polakami w danej firmie. Wiedza o tym, że czescy pracownicy potrzebują trochę czasu na zdobycie zaufania, jest cennym elementem strategii biznesowej. Te informacje mogą pomóc w ustaleniu oczekiwań na wczesnym etapie każdego projektu – a także wskazują na potrzebę udostępnienia zasobów i czasu, aby ułatwić proces współpracy w ramach zespołów.
Kiedy zespół zostanie założony i zacznie dobrze funkcjonować, prawdopodobnie najlepiej będzie spróbować utrzymać taki stan rzeczy przez dłuższy czas – wprowadzając nowych członków tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Tradycyjnie zespół byłby postrzegany jako grupa osób zgłaszających się do silnego lidera i – bo w czeskich firmach interakcja między członkami zespołu na tym samym poziomie równorzędnym nadal jest bardziej ograniczona. Jednak uwaga – taka natura jest mniej rozpowszechniona wśród młodszych Czechów, którzy nie byli pod wpływem polityki radzieckiej.