Z powodu starzenia się społeczeństwa i zwiększenia zainteresowania profilaktyką zdrowotną, wzrosła sprzedaż witamin, minerałów oraz odżywczych i ziołowych suplementów. Oto, jak producenci mogą wykorzystać tę dynamiczną szansę!
Na całym świecie, coraz więcej ludzi zdaje sobie sprawę z wartości dobrego zdrowia, co napędza rosnące zainteresowanie wszystkimi rzeczami, które ją promują. Jako że populacje w Stanach, Europie czy Japonii się starzeją – coraz więcej osób szuka sposobów na wyleczenie tego, co ich dolega, i eliksirów, które pomogą im zachować zdrowie w ich późnych latach. Zdrowie nie jest tylko celem. Jest to zarówno wybór stylu życia, jak i dobrze prosperujący rynek konsumencki.
W ostatnim dziesięcioleciu sprzedaż witamin, minerałów oraz suplementów odżywczych i ziołowych wzrosła, a wiele nowych firm weszło do tej przestrzeni. Oczekuje się, że wzrost pozostanie niezmienny na przestrzeni kilku najbliższych lat.
Co kryje się za tym wzrostem?
Istnieje kilka ważnych czynników, które przyczyniają się do wzrostu zainteresowania zdrowym trybem życia i różnymi produktami z nim związanymi. Chociaż zjawisko to ma charakter globalny, w tym artykule skupiono się głównie na cechach rynku polskiego.
1. Starzenie się populacji
Zjawisko to jest już widoczne w branży witamin i suplementów diety, gdzie zakupy wzrosły o 6 procent rocznie w ostatnich latach, z czego znaczna część pochodzi w kontekście suplementów poprawiających wzrok czy też zdrowie kości i stawów. To jest trendem, który prawdopodobnie utrzyma się w najbliższej przyszłości.
2. Zwiększona świadomość konsumentów w zakresie profilaktyki zdrowotnej
Szybkie spojrzenie na stoiska z czasopismami, programy telewizyjne i artykuły informacyjne pokazują, że wielu Polaków ma niemal nienasycony apetyt na informacje dotyczące profilaktyki zdrowotnej. Znani lekarze, fora internetowe, czy renomowane marki suplementów takie jak Viridian Polska regularnie udzielają porad dotyczących diety i stylu życia oraz oferują szczegółowe informacje na temat nowych produktów. Ta zapora informacji była głównym motorem zakupów konsumenckich.
Podnoszenie świadomości konsumentów jest również wysiłkiem producentów, którzy zwiększyli swoje wysiłki marketingowe skierowane bezpośrednio do konsumentów. Takie działania marketingowe koncentrują się na innowacjach nowych produktów oraz zwiększonej skuteczności i bezpieczeństwie produktów, a także z powodzeniem wpłynęły na szeroką gamę konsumentów w wielu punktach kontaktowych i podniosły wiarygodność roli, jaką to wszystko może odegrać w przyczynianiu się do profilaktycznej opieki zdrowotnej.
3. Wzrost samoświadomości konsumenta
Dawno minęły czasy, kiedy lekarze pierwszego kontaktu udzielili pacjentom wszystkich odpowiedzi. Konsumenci w coraz większym stopniu polegają na alternatywnych kanałach do autodiagnozy i identyfikacji ukierunkowanych potrzeb zdrowotnych. Częściowo wynika to z faktu, że ubezpieczyciele zwiększają płace i zachęcają swoich klientów do podejmowania środków zapobiegawczych. Obecnie 70 procent Polaków korzysta z Internetu, aby uzyskać informacje na temat zdrowia i pomóc sobie w podejmowaniu decyzji we wszystkich kwestiach dotyczących zdrowia (wstępna diagnoza, diagnoza i leczenie).To również nakręca rynek.