Automatyczna skrzynia biegów – jak to działa?

gearbox-5167294_1280Z fotela kierowcy może wydawać się to proste, ale automatyczna skrzynia biegów to jeden z najbardziej złożonych systemów w Twoim samochodzie.

Automatyczna skrzynia biegów wydaje się dość prosta – w końcu wystarczy umieścić ją w aucie i gotowe. Ale tak jak w przypadku większości rzeczy związanych z motoryzacją, uproszczenie sprawia wiele trudności.

Silnik zawiera ciężki centralny cylinder wału korbowego, który się obraca, co zapewnia moc do obracania kół. „Prędkość silnika” to szybkość, z jaką wał korbowy się obraca, mierzona w obrotach na minutę lub „obr./min”. Większość silników wytwarza większość mocy w stosunkowo wąskim zakresie prędkości, ale prowadzenie pojazdu wymaga większego zakresu. Przekładnia jest kluczowym ogniwem, zwiększającym moment obrotowy w celu przyspieszenia od zatrzymania lub zapobiegającą zbyt intensywnej pracy silnika przy prędkościach autostradowych.

Automatyczna skrzynia biegów wykorzystuje czujniki do określania, kiedy powinna zmieniać biegi i zmienia je za pomocą wewnętrznego ciśnienia oleju. O ile w skrzyni biegów jest wiele elementów, a ich działanie jest nieco bardziej skomplikowane niż prezentowana tutaj uproszczona wersja, o tyle kluczowymi elementami są:

• przemiennik momentu obrotowego
• przekładnie planetarne.

Aby zmienić biegi, skrzynie biegów Nissan muszą być chwilowo odłączona od silnika. W manualnej skrzyni biegów kierowca robi to przez wciśnięcie pedału sprzęgła, ale w automatycznej jest to obsługiwane przez przemiennik momentu obrotowego.

Wewnątrz przekładni hydrokinetycznej wypełnionej płynem przekładniowym znajdują się dwa elementy w kształcie wachlarza: wirnik przymocowany do wału korbowego silnika i turbina przymocowana do wału wejściowego przekładni. Gdy silnik obraca wirnik, jego łopatki poruszają płyn, co z kolei powoduje obrót turbiny. Płyn porusza się w zamkniętej pętli. Trzeci element w kształcie wachlarza, stojan, znajduje się pomiędzy wirnikiem a turbiną i pomaga kierować ruchem płynu. Gdy naciskasz przepustnicę, aby przyspieszyć, płyn porusza turbinę szybciej, aby przesłać więcej mocy do przekładni. Gdy zwalniasz, ruch płynu zwalnia, turbina przestaje się obracać, a silnik może siedzieć i pracować na biegu jałowym bez gaśnięcia.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Turbina i wirnik nie są połączone na stałe, a wirnik zawsze obraca się szybciej. Większość pojazdów wykorzystuje konwerter blokujący, który jest wyposażony w mechaniczne sprzęgło, które tymczasowo łączy oba elementy przy wyższych prędkościach, aby pomóc w zmniejszeniu zużycia paliwa.

Po przekazaniu tej mocy na wał wejściowy skrzyni biegów nadszedł czas, aby przekładnie planetarne zrobiły swoje. Nazwa pochodzi od sposobu ich ułożenia. Centralne koło zębate nazywa się kołem słonecznym, podczas gdy mniejsze koła planetarne krążą wokół niego, utrzymywane w pierścieniu zwanym nośnikiem planet. Otacza je duże zębate koło koronowe, które jest zazębione z przekładniami planetarnymi w ich nośniku. Zamiast używać osobnego koła zębatego dla każdego biegu, różne prędkości skrzyni biegów są uzyskiwane poprzez kombinacje biegów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>