Czy tytoń jest bezpieczny? Czyli skuteczny marketing w fajkowej branży

maxresdefault

O szkodliwości papierosów mówi się coraz więcej. Poświęcone są temu specjalne programy telewizyjne i radiowe, artykuły w gazetach i Internecie, liczne prelekcje zdrowotne, konferencje. Również na lekcjach wychowawczych, w szkołach, w ciągu roku odbywa się kilka do kilkunastu pogadanek na ten temat. Dlatego przedsiębiorstwa wyrobów tytoniowych nie mają łatwego zadania jeśli chodzi o działania marketingowe. tym bardziej, że te dodatkowo regulują Międzynarodowe Standardy Marketingowe dla Wyrobów Tytoniowych.

Dlaczego tytoń nam nie służy?

Na samym początku należy zaznaczyć, że nie ma znaczenia czy palisz, czy tylko przebywasz wśród palaczy. Zarówno czynni jak i bierni palacze są narażenia tak samo mocno na negatywne skutki palenia tytoniu. Dlatego dwa razy się zastanów czy naprawdę chcesz narażać zdrowie swoje i innych na ciężkie choroby? Palenie papierosów w ciąży może uszkodzić płód dziecka, maluch wystawiony we wczesnym dzieciństwie, na dym papierosowy, ma później problemy z nauką i wydolnością oddechową podczas zajęć sportowych.

Palące dziecko lub nastolatek oprócz możliwości zachorowania na raka płuc, może zahamować postęp swojego rozwoju psychicznego i fizycznego, w tym zahamować swoje wzrastanie oraz spowodować upośledzenie układu immunologicznego. Uzależnionym dorosłym grożą niewydolność naczyniowo-sercowa oraz oddechowa, nowotwory, Choroby krtani, przełyku, ale także narządów wewnętrznych jamy brzusznej oraz klatki piersiowej.

Po co sięgamy po papierosy?

Nastolatki najczęściej zaczynają palić papierosy z ciekawości jak one smakują, albo aby przypodobać się kolegom. Dorośli natomiast szukają szybkiego sposobu na zniwelowanie stresu. Niestety tytoń bardzo szybko uzależnia, przez co już po kilku tygodniach sięgamy po papierosy z powodu głodu nikotynowego.

Działania marketingowe w branży tytoniowej- czyli co wolno a czego nie?

Działania marketingowe w branży tytoniowej regulują Międzynarodowe Standardy Marketingowe dla Wyrobów Tytoniowych. Regulują one wszystkie poczynania reklamowe przedsiębiorstw zajmujących się pozyskiwaniem i sprzedażą tytoniu.

Podstawowe zasady marketingu w branży tytoniowej:

  • reklama nie może być skierowana do osób niepełnoletnich
  • reklama nie może zachęcać do kupowania wyrobów tytoniowych
  • nie może wpływać na konsumenta przy pomocy celebrytów
  • zawierać nieprawdziwych przekazów ani danych
  • musi być prowadzona w lokalnym języku
  • minimalna lokalizacja reklamy np. na bilbordach to 100 metrów od szkół, żłobków i przedszkoli, ale także
  • wszystkich instytucji przeznaczonych dla dzieci
  • może być drukowana wyłącznie w prasie przeznaczonej tylko dla osób dorosłych
  • podczas reklamy TV lub radiowej, ale też i prasowej musi być zamieszczona informacja o szkodliwości palenia tytoniu
  • osoby reklamujące tytoń muszą mieć powyżej 25 lat
  • reklama nie może wpływać na decyzje potencjalnego klienta dotyczące palenia

Zasad tworzenia reklam dla wyrobów tytoniowych jest sporo

Powyżej przytoczone to tylko kilka z nich. W Polsce działania marketingowe tego sektora rynku są bardzo mocno ograniczone, gdyż Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, zabrania reklamowania tych produktów. Nie wolno także prowadzić żadnych działań ich promujących, takich jak na przykład promocje czy degustacje. Za złamanie tych przepisów grożą wysokie kary finansowe, włącznie z pozbawieniem wolności.

Zobacz jak wygląda przykładowy sklep z wyrobami tytoniowymi: http://www.trafika.pl/pl/c/Papierosy/59

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące produktów medycznych, chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>