Co chroni dane osobowe pracownika?

Zaledwie kilka miesięcy przed wejściem w życie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) panował chaos w temacie tego, czego się będzie wymagało dokładnie od sprzedawców detalicznych do organizacji charytatywnych i przemysłu wytwórczego po usługi finansowe i w jaki sposób będą dokładnie chronione dane osobowe – każdego z nas, z pracownikami włącznie. Dzisiaj wiadomo, że RODO ma wpływ na każdą organizację, która obsługuje dane klientów i będzie sięgać z tą ochroną daleko – nawet w odniesieniu do pracowników. Rzeczywiście, to może całkowicie zmienić oblicze marketingu.

writing-828911_960_720

Wiele uwagi poświęcono dotychczas firmom przygotowującym się do RODO, ale nowe rozporządzenie ma również duży wpływ na pracowników, zwłaszcza w zakresie poprawy ochrony ich danych osobowych.

W rzeczywistości, chodzi o przejrzyście do nowego poziomu przejrzystości i zabezpieczenia danych. RODO oferuje wiele możliwości zarówno dla przedsiębiorstw, jak i konsumentów – bowiem jeśli doświadczenie klienta jest polem bitwy przyszłości, dane są kluczowe dla zwycięstwa w wojnie, a RODO to doskonała okazja dla firm do ponownego przemyślenia ich podejścia do danych, jakimi operują na co dzień. Chodzi nie tylko o to, jak będzie się dbać o dane osobowe pracownika ale też o ulepszone relacje z klientami i doświadczenia, na jakie ta ustawa pozwala.

Ujmując to w bardzo uproszczony sposób, zasadniczo sprowadza się do tego, że organizacje muszą lepiej zrozumieć,:

  • jakie dane przechowują,
  • dlaczego je przechowują,
  • w jaki sposób uzyskały pozwolenie na ich przechowywanie,
  • komu udostępniają te informacje.

Następnie muszą upewnić się, że ich pracownicy wiedzą o sposobie użytkowania tych danych i muszą uczynić to skutecznie, komunikując to z klientami, a także dając jednostkom możliwość kontrolowania własnych danych.

Zaufanie i przejrzystość

Zapewnienie zgodności z RODO jest oczywiście niezwykle ważne, a ci, którzy traktują to jedynie jako działanie polegające na odhaczaniu, ostatecznie poniosą klęskę w tej nowej demokracji konsumenckiej. RODO oferuje wyjątkową okazję do opracowania zupełnie nowych sposobów pracy opartych na kluczowych zasadach zaufania i przejrzystości. W dłuższej perspektywie te firmy, które przyjmą tę zmianę kultury najskuteczniej (i zgodnie z prawdą!) będą cieszyć się z przewagą konkurencyjną nad tymi, którzy nie angażują się tak autentycznie. Wielką pomocą w tym, by się odnaleźć w tej ustawie bez odpowiedniej wiedzy jest kancelaria prawna RODO służąca pomocą. Ważne jest, by móc z jedną z takich współpracować biorąc pod uwagę fakt, iż zachowania i postawy konsumenckie nadal ewoluują w zaskakująco szybki i często nieprzewidywalny sposób.

Poza dużymi danymi: inteligentne dane

Jedną z największych porażek „dużych zbiorów danych” jest to, że zachęcało to do zebrania jak największej ilości danych, nie koniecznie pytając, dlaczego dane te są potrzebne i w jaki sposób będą one wykorzystywane. RODO przerwie ten cykl, przekształcając duże dane w inteligentne dane. Teraz organizacje będą musiały zadać sobie pytanie, dlaczego tego chcą i do czego zamierzają go użyć. Gdyby wszyscy robili to lata temu, znacznie ułatwiłoby to takie aspekty, jak personalizacja.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>